Centre Operatiu i Tallers Centrals de FGC Centre Operatiu i Tallers Centrals de FGC Centre Operatiu i Tallers Centrals de FGC Centre Operatiu i Tallers Centrals de FGC Centre Operatiu i Tallers Centrals de FGC Centre Operatiu i Tallers Centrals de FGC Centre Operatiu i Tallers Centrals de FGC Centre Operatiu i Tallers Centrals de FGC Centre Operatiu i Tallers Centrals de FGC Centre Operatiu i Tallers Centrals de FGC Centre Operatiu i Tallers Centrals de FGC Centre Operatiu i Tallers Centrals de FGC

Centre Operatiu i Tallers Centrals de FGC

 

Tres grans peces i un petit nucli de control fix entre grans paisatges de vies eren el punt de partida del centre operatiu dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya a Rubí, on es centralitzen els tallers i part de les oficines, allunyats així de la congestió de l’àrea metropolitana central. Es tracta d’ una intervenció de gran escala –la nau gran té més superfície en planta que una illa de l´Eixample de Cerdà– pròxima al casc urbà de Rubí i a l’ autopista B-30.
 
La nau de tallers, de 90x130m queda dividida en tres llums principals, ja que la necessitat de disposar de tres ponts grua treia sentit a una única llum. Cadscuna d’elles està salvada per una encavallada idèntica que es desplaça amb la corbatura de la coberta, valorada per una llum zenital contínua. Aquesta nau d’acer està envoltada per una estructura de dos pisos de formigó prefabricat –dues tècniques diferents i una possibilitat de repartir competències, plaços i treballs–. En conseqüència, s’alternen també les plaques de formigó i les planxes lacades ondulades d’acer. En un dels testers s’acopla al cos d’ oficines, els menjadors, els espais de separació o sales de conferències amb formes més lliures, totes més maclades i adaptades als  límits del terreny, i obertes amb un enfinestrament panoràmic a la visió de la mobilitat metropolitana dels propis trens o de les autopistes properes.
 
BACH-MORA Arquitectes